De laatste loodjes wegen licht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim Ongering - WaarBenJij.nu De laatste loodjes wegen licht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim Ongering - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes wegen licht

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

10 Juli 2006 | Suriname, Paramaribo

Ja ja, hier is het stukje al. Coo Chezusboo, ligt internet hier er twee dagen uit, meteen al klachten... Nou, komt die dan:

Om de sleur van de laatste weken te doorbreken (want och och och wat hebben we het toch slecht) is er gelukkig de vorige week wél het een en ander gebeurd wat het vermelden waard is en, wonder boven wonder, het heeft ook nog eens met de Theodoor Judaschool (met 1 ‘s’ ja…) te maken. Het weekend anderhalve week geleden was ook erg leuk hoor, met een bezoek aan Parbo Night, het vieren van Keti koti (afschaffing slavernij) en het bezoek van wat vrienden uit Albina, maar die verhalen kennen we ondertussen wel. Nee, de vorige week was wat origineler.
Deze week was namelijk voor de vierde klassers de examenperiode aangebroken. Om die laatste week toch een beetje speciaal te maken, bedacht de directrice twee weken geleden het leuke idee om een sportdag te organiseren. Omdat ik toch voorzitter feestcommissie ben én naar mijn weten de enige sportief actieve leraar op de Theodoor Juda, werd ik degene die dit alles mocht gaan regelen. Natuurlijk geen probleem, leuk zelfs. Met een enkel telefoontje werd V.O.S. geregeld, een zwembad inclusief sportveldjes. V.O.S. ligt namelijk zo ongeveer naast de school, dus dat was voor leraren en leerlingen wel zo makkelijk.
Alle leerlingen en leraren hadden afgelopen dinsdag dus geen les, maar in plaats daarvan een sportief dagje. Om de leerlingen ervan te overtuigen op tijd gekomen had Mw. Warner, de directrice, overigens een mooi plannetje bedacht. Alle examenleerlingen moesten namelijk om half 8 aanwezig zijn om hun toelatingsbriefje voor het examen op te halen. Dat dit briefje een eigen verzinsel is van deze vrouw hoefden de leerlingen natuurlijk niet te weten. De vierde klassers begonnen aldus ’s ochtends vroeg met een lezing over motivatie - hopelijk niet te laat voor het examen – en de derde klassers begonnen keurig om 8 u met de eerste voetbalwedstrijden. Wat natuurlijk uiteindelijk 9 u werd, maar een Surinaamse planner houdt daar gelukkig rekening mee – de derdeklassers konden we helaas niet lokken met toelatingsbriefjes, vandaar.
De dag was gelukkig erg geslaagd. Er werd gevoetbald en gebasketbald voor mooie trofeeën, spelletjes gespeeld en gepoold voor de rustende mensen en op het eind van de dag zelfs nog een uurtje gezwommen. Bij het basketballen werd met erg mooi spel B3c kampioen en voor mij niet geheel verrassend werd de Bouw4-combinatie (B4a, B4b en B4c) voetbalkampioen. Logisch, ik had de week van tevoren al een keer met hen geoefend – ik kan me niet voorstellen dat de winst aan iets anders heeft gelegen, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van 2 jongens die bij Transvaal (Feyenoord van Suriname) voetballen. De leerlingen wilden namelijk het veld bij V.O.S. van tevoren een keertje zien en wilden graag dat ik meeging. Erg leuk natuurlijk om op die manier met de leerlingen iets te kunnen doen.

Afgelopen donderdag had ik ook een mooi dagje op de Juda. Omdat ze vrijdag al examen natuurkunde hadden, had ik aangeboden om met de leerlingen tijdens hun lesvrije donderdag nog even te oefenen. Ik verwachtte een man of 10 te zien, die pas om 9 u zouden komen opdagen, maar tot mijn verbazing zat de klas om 8 u al vol met 30 leerlingen, wat uiteindelijk opliep tot een klas gevuld met bijna 50 leerlingen. Super om aan zo’n grote groep les te geven. Vooral omdat de les natuurlijk vrijwillig was en de leerlingen keurig meededen en stil waren als het moest. Voor mij de ideale manier om afscheid te nemen van het lesgeven aan de vierde klassen in Suriname.
Vrijdag na de examens (die nu een stapel werk op mijn bureau zijn) kwamen ook nog wat leerlingen naar me toe met de vraag of ik als begeleider mee wilde gaan op het door hen geregelde schoolreisje. De leerlingen gaan namelijk met een grote groep naar Colakreek en wilden twee leraren mee hebben. Helaas gaan de leerlingen pas op 11 augustus, als ik alweer enkele weekjes heb mogen genieten van de Hollandse zon, maar ik vond het erg leuk dat ik toch gevraagd werd. Ze hebben me in ieder geval beloofd de foto’s te sturen.

Zaterdag ben ik voor de derde keer dit jaar maar eens gaan winkelen in de stad. De laatste kleren die ik ruim 10 maanden terug mee nam hiernaar toe zijn ondertussen ook al in verregaande staat van ontbinding, dus moest er weer even gewandeld worden. Tot mijn enorme verbazing kreeg ik in de bus heen een bonnetje wat diende als vervoersbewijs. Wat!? Vervoersbewijzen in Suriname!? Wat volgt, strippenkaarten!? Veel gekker moet het niet worden hoor! Maar het is al gekker geworden; de reclames beginnen langzaam maar zeker het niveau van slechte powerpointpresentaties te ontstijgen en in bijna alle winkels heb ik vandaag gewoon kunnen betalen met mijn RBTT-pinpas. Grote verbazing bij mij, zoals jullie kunnen begrijpen.
De prachtige schoenen die ik toen heb gekocht zijn naar mijn inzicht trouwens wel gewoon nep – precies zoals het altijd al was. Gelukkig maar….

  • 10 Juli 2006 - 21:15

    Maartje:

    Numero uno! Nu snel even het verhaaltje lezen.

  • 10 Juli 2006 - 21:21

    Tim:

    Ja hoor, had niks anders verwacht...

  • 10 Juli 2006 - 21:24

    Maartje Weer:

    Ik denk toch dat ík zelfs Suriname aan het missen ben en toch ook zeker jouw verhaaltjes ga missen! Als je een keer teruggaat, ga ik mee! Al zal ik me de komende tijd ook in een soort Paramaribo wanen, ik heb namelijk een kamer in de Bijlmer! Ik verbaasde me ook wel even over de verbeterde reclames! Ze worden toch nog ook wel opgenomen met een handy-cam hoop ik? Tot (nu toch wel echt) heel snel! Ik ben de komende 2 weken heerlijk alleen thuis, aan het werk, dus de tijd zal vliegen!
    xxx Maartje

  • 10 Juli 2006 - 21:26

    Broer Bart:

    Ha die broer

    Leuk om te horen dat jij je ook de laatste weken van 11 maanden Suriname nog altijd weet te vermaken. En ook dat de mensen om je heen daar een steentje aan bijdragen; natuurlijk hartstikke tof dat je gevraagd wordt om de sportdag te organiseren.
    Die foto's brengen me weer helemaal terug in Suriname, terwijl het toch alweer een paar weken terug is dat ik daar wegging. Suriname heeft een positieve indruk op mij achtergelaten en vice versa. Ik zou er nog graag een keer terug willen; maar dan over een jaar of tien, vijftien.

    Het lijkt wel of jij de trainer bent van het winnende elftal, een jonge Guus Hiddink die opnieuw een 'klein' voetballend land bekend heeft gemaakt. Die indruk maak je in ieder geval bij het zien van de foto's. Alom gezelligheid daar, ook in het zwembad.

    Tim, ik zie je obver twee weken alweer! Nog even jongen, vermaak je daar nog even goed, nu ben je er nog!


  • 11 Juli 2006 - 07:17

    El Che:

    Ha timbo, mooi zo, dat je zelfs de laatste weken nog lekker kunt genieten. Erg leuk om je klas op de foto's te zien, niet erg veel veranderd he, die jongens!? En ook mooi om VOS weer te zien, hoe vaak heb je deze keer over het muurtje moeten klimmen om de bal te halen? Of bleef het binnen de perken deze keer? Geen kopstoten bij jullie uitgedeeld in de finale? Tim, heel veel plezier laatste paar weekjes, ik zie je in Amsterdam!

  • 11 Juli 2006 - 09:01

    Karien:

    Fijn dat je goed bent bevallen bij je kids. Had trouwens niet anders verwacht. Ik zag op de teamfoto dat je er ook al zin in hebt om weer te vertrekken. Volgens mij waren je handen al ingepakt. Doe die laatste weken nog even je best om bruiner te zijn dan wij en tot zienos.

  • 11 Juli 2006 - 15:38

    Tessa:

    Mooi werk hoor! Afscheid nemen lalalala... daar moet op gewinkeld worden hihaho, etc.

    En Tobias en ik weer herenigd. Vliegtuig kwam een uur te vroeg aan, ik zat nog in de trein... Heeft meneer mij maar van de trein gehaald ipv ik hem van het vliegtuig. Ook mooi!
    Jongen, tot snel!
    xxx
    Tessa

  • 11 Juli 2006 - 18:20

    Erica:

    Hoi Tim,

    ik moet werken en kan geen vrij nemen, dus van mij geen spandoek. Maar ik hoop dat Sanne en Sanne hun best doen.

    Geniet nog lekker in switi sranan!!!

    liefs, Erica

  • 13 Juli 2006 - 10:09

    Rob:

    Libbolah... Thimmy!
    Klinkt allemaal toch weer aandoenlijk. Ik wordt er licht sentimenteel van (licht he, licht).
    Over drie weken gaan we mooi toeren op m'n motor! Regel?

  • 13 Juli 2006 - 12:48

    Rob:

    ai.. stam plus t

  • 16 Juli 2006 - 14:27

    Maartje:

    Gisteren 'de ware tijd' gelezen, zag dat er niet zo heel veel leerlingen in 1x slagen in Suriname (havo, ong 38 procent). Haha, hopelijk lever jij een positieve bijdrage. Nou ja, hier is alles nog steeds goed, heerlijk zomers weer en genoeg leuke feestjes (gisteren een of ander heel raar hippiefeest gehad ter ere van Jim Morrison, incl. wierook en ecoline-dia's). Tot zeer snel! Over anderhalve week ben je al hier!
    xxx Maartje

  • 17 Juli 2006 - 11:00

    Mascha:

    Heej Tim, geniet van de laatste dagen! Nederland is straks echt weer even wennen, ik ben nu even op vakantie en kijk mijn ogen uit, maar toch ook wel erg leuk. Veel plezier en een goede reis!

  • 19 Juli 2006 - 11:13

    Yvette:

    He Timbo,

    Stomme vraag misschien, maar wanneer kom je nu precies terug of ben je al terug in het uber tropische lage land???? Ik hoor het wel, ciao kus vet

  • 23 Juli 2006 - 19:09

    Suniel:

    suniel taxi groetjes aan een ieder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Tim
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 958
Totaal aantal bezoekers 75877

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2005 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: