Moengo en Albina - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim Ongering - WaarBenJij.nu Moengo en Albina - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim Ongering - WaarBenJij.nu

Moengo en Albina

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

08 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Zo, wederom een weekje en vooral een weekend later. Afgelopen weekeinde was het namelijk, zoals christelijken en bezoekers van festivals weten, Pinksteren. Hoewel de Surinaamse samenleving de tweede pinksterdag als vrije feestdag heeft ingeruild voor Phagwa of Domo – welke weet ik niet meer precies – waren de scholen afgelopen maandag en dinsdag toch vrij. Neks no fout, zoals ze hier zeggen. Tussen werd er maar weer eens de stad uitgegaan, ditmaal wederom richting onveilig oosten. Jimmy was hier namelijk nog niet geweest, dus moest er een en ander verkend worden. Ook Clay (oftewel Dougla, wat zoveel als gemixte afkomst betekent), een jongen van de voetbal, ging mee.

Maar zover was het nog niet, de vorige week moest er natuurlijk eerst nog lesgegeven worden. Donderdag kwam ik in een klas die bezig was een sollicitatiebrief te schrijven. Omdat ik niet de beroerdste ben, wilde ik een kleine discussie starten over het vermelden van je geloofsovertuiging bij je personalia. ‘En als een werknemer je nou niet wilt aannemen omdat je moslim bent?’ was mijn startvraag. ‘Dan is dat zijn probleem’, was het simpele antwoord van de leerlingen, waarmee de discussie was afgelopen. Prachtige ontspannen instelling, problemen worden hier niet gemaakt.

Het weekend begon zaterdag met een oversteek van de Surinamerivier, waarna in Meerzorg de bus richting Moengo werd genomen. Een voordeel van de aanwezigheid van Clay was dat we daar, halverwege de oostkust, meteen een logeerplek hadden. Een zus van hem woont daar namelijk samen met haar man en kind. Een klein huisje met erachter een geweldig groot perceel (zo’n 40 m breed en zeker 200 m diep, maar het schijnt nog wat verder door te lopen) waarop diverse groenten en vruchten worden geteeld.
Hoewel Dougla niet had gemeld dat we kwamen - typisch Surinaams - werden we erg vriendelijk ontvangen en konden we natuurlijk blijven slapen – ook typisch Surinaams. Er werd zelfs wild voor ons klaargemaakt, te weten pakira (bosvarken) en haas. Lekker om een keer gegeten te hebben, hoewel vooral de pakira erg taai was. De avond wandelden we wat door Moengo, waarbij we talloze bekenden van Jimmy en vooral Dougla tegenkwamen. Het valt maar weer eens op hoe klein Suriname is.
De zondag, voor mijn gevoel had ik al een week vakantie, trokken we door richting Albina, waar we bij een collega van Jimmy bleven logeren. De rest van het weekend werd vooral kaartend, wandelend en bier / whiskey drinkend doorgebracht, maar gelukkig was er ook nog ruimte voor een voetbalwedstrijdje op de maandagavond. Er werd met bloten voeten op een zandgrondje gespeeld, dus met een kapotte knie en rauwe blote voeten keerden we later weer terug naar het huisje. Bij het huisje aangekomen zaten we al snel weer met Clay, Frans, Sam, Maikel en Erik (oftewel Dougla, Fly, Bessiboi, Maiky en nog en keer Dougle) te kaarten tot diep in de nacht. Dat was sowieso wel het verhaal van dit weekend. Vooral veel met gezellige mensen zitten en je niet teveel druk maken. Heerlijk genieten dus.

Toen ik dinsdag weer thuis aan was gekomen kwam Stephan opeens weer eens aanlopen bij mijn huisje. Hij was de afgelopen maand aan het rondreizen geweest in het Caribische gebied, maar blijkbaar maandag weer teruggekomen. Met een buil op zijn hoofd van een overval in Tobego kwam hij wat bijouwehoeren. Zo lang zelfs, dat ik om 22 u de jongens mijn zegen gaf en zelf maar ging slapen. De volgende dag moest er immers weer gewerkt worden. Blijkbaar hebben Jimmy, Stephan en Hanne (een vriend van Stephan) nog tot 3 u gezeten, ondertussen mijn drankvoorraad decimerend. Tegen half drie werd er zelfs nog een dief gespot, die over het erf rende, korte tijd later gevolgd door de politie. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar ik was blij dat ik toen al aan het slapen was. Wil wel een beetje fit zijn voor het WK.

  • 08 Juni 2006 - 21:02

    Corrie:

    Niets van de aardbeving gevoeld?
    Ik hoorde dit net op het nieuws.
    Je maakt er ook van alles mee!
    Heel veel groetjes.

  • 08 Juni 2006 - 21:08

    Tim Vanuit Suriname:

    So, weer een snelle reactie!

    Maar nee, geen aardbeving gevoeld. De andere mensen in de huiskamer kijken ook erg verbaasd:
    'Aardbeving, in Suriname. Echt waar!?'

  • 09 Juni 2006 - 07:22

    Nico:

    Duitsland heeft met 1-0 gewonnen van Costa Rica... Ze scoorden in de laatste minuut, zoals immer!

  • 09 Juni 2006 - 07:38

    D'n Nonkel:

    Dag meneer.

    Uiteraard was het weer een leuk verhaaltje. Dus jullie hebben een aardbeving gehad. Ik heb wel van nog een overstroming gehoord, maar van een schuddinkje van moeder aarde niet. Het zal allemaal wel.
    Nederland begint al aardig oranje te worden. Complete huizen die al weken vol prullaria hangen. Het lijkt wel een of ander virus. Ik vind het wel grappig, maar ga er zelf toch niet in mee. Ik ga natuurlijk wel de wedstrijden bekijken. Ik ben zeer benieuwd. De eerste buit heeft Foppe met zijn jong-oranje binnen gehaald. Europees kampioen. De finale met 3-0 gewonnen. Dat zijn pas klinkende resultaten. Dat is dus net het beetje verschil tussen friese trainer-coachers en de rest van Nederland.....ahum....!
    Laat Foppe maar schuiven.

    Je verhaal kent weer het oude bekende patroon. Veel drank, veel plezier en weinig lesgeven (vooral daar aanwezig zijn). Of zit ik er met dat laatste een beetje naast. Heb je nu wel eens een behoorlijk zwaar hoofd als je in de ochtend voor die klas verschijnt?
    Nou, ajuu maar weer.
    P.S. Ik geloof dat Renske vandaag thuis komt.

    veul kusjes en liefs.
    gewitwelwie.


  • 09 Juni 2006 - 08:37

    Erica:

    Wow, ik heb ook niets gehoord van een aardbeving in Suriname. Ben ook verbaasd.
    Nou, dank je wel dat je eindelkijk de zon deze kant op gestuurd hebt: het wordt hier weer lekker weer :).
    Leeft het WK erg in suriname? doet er ook een Surinaams team mee? Nou, groetjes van hier,

    Erica

  • 09 Juni 2006 - 09:35

    Tessa:

    Lieverd!!!!

    Wat een avonturen van deze dappere dodo weer! Als je nou geschreven had dat je dat bosvarken (dé enige echte babi) zelf had gevangen, mocht er weer een held op sokkel/n-beeld geplaatst worden.

    Hier met 25 graden achter de laptop aan het afstuderen, íets heb ik niet goed gedaan... Op Maurick geweest, verse brugpiepers bang gemaakt (jaja, Tessa is mentor gnagna).

    Pomp je zwembadje op he? Voor bier en ander vertier tijdens het WK! Geef Tobias en mevrouw Lous een kus en jezelf een wasbeurt ;)

    xxx
    Tessa

  • 09 Juni 2006 - 10:10

    Karien:

    He maat, je kleurtje op de laatste foto valt me tegen. Verricht nog wat bruinwerk voor je ons weer komt verblijden met je gezellige aanwezigheid.

  • 09 Juni 2006 - 13:43

    Harrie:

    Hoi Tim,

    Al lezend word ik erg relaxed van dit bericht. "Veel met gezellige mensen zitten, en je niet te druk maken." Een wijze les uit de West. H.t.l. zéér zeldzaam! Kortom: het klinkt allemaal erg goed. Behalve de laatste reactie dan: Verricht nog wat bruinwerk.. "Amaai, zeg!" Hopelijk in vole onschuld zo geformuleerd.

    Ciao.

  • 09 Juni 2006 - 17:52

    Corrie:

    Het was een beving voor de kust van Suriname, zeiden in het nieuws.

  • 10 Juni 2006 - 08:04

    Bart:

    ‘En als een werknemer je nou niet wilt aannemen omdat je moslim bent?’ was mijn startvraag. ‘Dan is dat zijn probleem’, was het simpele antwoord van de leerlingen, waarmee de discussie was afgelopen.

    Grandioos dit, zelfs op de (vroege) morgen waar ik me net 5 minuten nadat ik wakker werd achter de computer begeef een rondje Internet te doen (mail, fontys, Tim Suriname, mininova) moet ik hier erg om lachen.
    Op de een of andere manier word ik niet meer per mail op de hoogte gebracht van het verschijnen van een nieuw verhaal, moet me maar weer even opnieuw aanmelden daarvoor.

    Op het moment dat je dit lees hebben zich al twee WK-wedstrijden voorgedaan. Verrassend Equador zou ik zeggen!
    Jammer dat je daar in Suriname niets hebt meegekregen van het EK Jong Oranje, manmanman wat hebben we lekker gespeeld de halve en hele finale.

    Met een beetje geluk heb ik mijn P. Heb afgelopen week mijn laatste tentamen moeten maken ervoor. Daar ik totaal geen idee heb of ik deze toets heb gehaald, moet ik verder nog even stil over zijn.

    Leuk om die foto's te zien en goed te horen dat je je prima vermaakt hebt in Albina.

    Het ga je goed daar jongen!

    Broer

  • 10 Juni 2006 - 16:43

    Mascha:

    Heej Tim,
    zo nog steeds lekker aan het werk? hoe lang blijf jij nog? Ik heb een jaartje bijgetekend en mag nog tot juli 2007 op Aruba blijven. Veel plezier nog,
    kus

  • 11 Juni 2006 - 09:52

    Maartje:

    Hallo! Eindelijk heb ik dan ook 'vakantie'. Afgelopen week naar Rimini geweest, vannacht om 6 uur thuisgekomen en nu alweer fit achter de computer! Het weer is hier nu ook goed dus ik kan lekker door met mijn bruinsessie. Die dief...was je het zelf niet gewoon, slaapwandelend? Nouja, zo te horen heb je het nog steeds goed daar, maar je hebt nog maar 1,5 maand te gaan! Wat gaat dat toch snel zeg! Groetjes daar,
    xxx Maartje

  • 15 Juni 2006 - 08:36

    Che:

    Ha maatje,
    Jij zult je ook nooit vervelen, dat heb ik al wel begrepen. Mooi dat onze duitser weer in het land is, doe hem de groeten van me en geef hem een aai over zijn buil. Groeten aan Jimmy verder en aan de Paloma Boys, zie je onderhand zeer snel weer!
    Salaam Alekam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Tim
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 833
Totaal aantal bezoekers 75876

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2005 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: