Halve’n euro alstublieft - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim Ongering - WaarBenJij.nu Halve’n euro alstublieft - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim Ongering - WaarBenJij.nu

Halve’n euro alstublieft

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

22 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Zoals de vorige keer vermeld heeft het binnenland van Suriname de laatste weken flink ondergestaan. Het water is nu alweer aardig aan het zakken, maar de ellende is hier natuurlijk niet mee afgedaan. In de poelen die achterblijven na het terugtrekkende water nestelt zich de malariamug, kostgrondjes liggen onder een laag rivierslijk (erg vruchtbaar hoor, maar daar heb je pas over een jaar iets aan) en de hutjes die links en rechts stonden staan nu niet echt meer architectonisch verantwoord. Reden genoeg om die mensen daar een beetje te helpen en dat is dus precies waar ik de afgelopen anderhalve week mee ben bezig geweest.
Vorige week donderdag kreeg ik namelijk een smsje om zo snel mogelijk naar het Waaggebouw te komen. Daar ik niks aan het doen was en Bart en Thuy zich prima zelf kunnen vermaken sprong ik op de fiets. Aangekomen bij de Waag kreeg ik een melkbus en de opdracht om zoveel mogelijk Surinamers (+ natuurlijk de alom aanwezige toeristen) wat geld afhandig te maken. Heerlijk! Ik werd samen met mijn collecterende wederhelft Monika voor het Krasnapolskyhotel gedumpt en het verantwoord bedelen kon beginnen. Soms wel lastig, probeer met 3 jaar Franse les maar eens een Franse toerist wat euro’s uit te kloppen. ‘Nous voulons un petit peu d’argent pour l’inhabitants de Suriname. Beaucoup de l’eau, savez-vous?’ Ach, we deden in ieder geval ons best.
De vrijdag werd er ook gecollecteerd, maar heb ik ook meegeholpen bij het sorteren van kleren (hee, dat rijmt!) en vervolgens deze waterdicht ingepakt. Nuttige bezigheden dus.
Omdat je van dat harde werken (ondertussen werd er natuurlijk ook nog gewerkt) en vrijwilligen natuurlijk enorm moe wordt, moest er de zaterdag ontspannen worden. Bart en Thuy waren richting Nickerie en ook ik begon dit weekend goed. Met de voetbal hadden we namelijk een uitwedstrijd op Margherita, een oude plantage, gelegen vlakbij Frederiksdorp. Een redelijk mooi veld – op het eerste gezicht - en spelen tegen een echt team. Helaas bleek het veld toch ook redelijk last te hebben gehad van de afgelopen regen en lagen er op tactische plaatsen links en rechts grote plassen water. De 3-1 nederlaag was dan ook behalve aan de scheidsrechter (Scheeeids, buitenspel!) ook aan het veld te wijten. Gelukkig werd er na de wedstrijd nog even kaaimansaté gegeten en wat gedronken, zodat het verlies snel vergeten was.
De avond gingen we met een groep vrijwilligers plus wat andere mensen achtereenvolgens naar Broki, La Caff (een soort vesting van Llorett de Mar in Suriname, dus dat nooit meer) en Touché. Vooral Broki was erg leuk, omdat in verband met het binnenland een inzamelingsavond was, inclusief een band en dansers uit het binnenland. Erg gezellig. Ook werd het tijd dat Touché na 8 maanden eindelijk eens bezocht werd. Niet erg druk, maar toch wel gezellig.

Omdat er voor het binnenland best nog wat meer geld opgehaald, was er deze woensdag een inzamelingsavond bij de Waag. De middag had ik samen met Bart bij Rick, een jongen die het geld ophalen voor een deel coördineert, al de Championsleague finale gekeken en hij vertelde me dat hij die avond twee liedjes zou zingen, daarbij zich zelf ondersteunend met een gitaar. Toevallig had ik een keer eerder tegen hem gezegd dat ik heb gedrumd, dus hij vroeg of ik misschien zin had om mee te spelen.
Die avond zat ik dus voor de eerste keer sinds een jaar weer achter een drumstel, klaar om 2 liedjes te spelen die ik nog nooit eerder had gespeeld samen met iemand met wie ik nog nooit muziek had gemaakt. Living on the egde!
Gelukkig zijn de drumpartijen van Lightning crashes (Live) en Losing my religion (REM) niet al te moeilijk, dus zo slecht ging het niet eens. Lightning crashes ging te snel, maar REM werd mooi neergezet, zo voor een eerste keer. Voor de ongelovige honden onder jullie is er een filmpje gemaakt, dus die zien het wel in Nederland. Ik heb me in ieder geval goed vermaakt die avond.
De volgende dag vertrokken Bart en Thuy na een gezellige periode weer naar huis. Op het moment ben ik dus weer even alleen in mijn huisje en ook dat bevalt goed. Mevrouw Lous heeft gisteren een nieuwe ijskast gebracht, want de oude gaat naar het huis van de Indiaanse meisjes die hier eerst woonden. Voor mij was dat alweer genoeg activiteit voor de zaterdag, hoewel ik gisteravond nog wel met Jimmy naar ‘Wi na wan’ ben gegaan, wederom een inzamelingsevenement, ditmaal met veel Surinaamse bands. Veel goede muziek, waaronder een brassbandbattle, waarbij de brassbands nog ondersteund werden door DJ, rapper en/of zanger. Erg mooi om en zien en voor mij ook weer een echte avond om te genieten. Natuurlijk waren er links en rechts ook leerlingen, wat zo’n avond alleen maar mooier maakt. ‘Metter, we hebben gewonnen met voetballen hoor!’, aldus een leerling die in het eerste van Robinhood speelt. Leuk om op die manier contact met ze te kunnen hebben.

Verder ben ik vorige week dinsdag met school naar de Nederlandse ambassade geweest. Een klas kreeg daar een rondleiding, wat woor mij natuurlijk een goede reden was om ook eens rond te kijken in dit mooie gebouwtje. De Nederlandse promotievideo die we te zien kregen bereidde me meteen voor op mijn terugkeer, zodat de inburgeringtoets straks niet al te veel problemen hoeft op te leveren. Dubieus was overigens dat we daarna ook nog een video over drugs in Nederland kregen te zien. Op zich natuurlijk belangrijk en informatief, maar als daarin nou zo ongeveer wordt uitgelegd dat leerlingen wiet niet alleen kunnen roken, maar ook dat ze er een cake of thee van kunnen maken (en hoe, natuurlijk…) dan ben ik bang dat het educatieve karakter van de trip een beetje doorslaat. Maar dat is natuurlijk alleen mijn mening…

  • 21 Mei 2006 - 22:26

    Michelle:

    Mooie verhalen weer! Dat bedelen is toch weer een hele ervaring, misschien iets voor als je terug bent in Tilburg? ;)
    Genietze nog even, het is hier de laatste week namelijk ook veel te nat!

    groetjes Michelle

  • 22 Mei 2006 - 08:23

    Karien:

    Lijkt het maar zo of ben je werkelijk al weer naar Nederland aan het verlangen. De nederlandse ambassade bezoeken vind ik wel ver gaan hoor! Hou je nog maar even bezig met Suriname en geniet zoveel mogelijk. Verder prijs ik je sociale inborst, super!


  • 22 Mei 2006 - 08:51

    Nonkel Gewitwelwie:

    Ha die tim.

    Over het bedelen is ook al gesproken door Michelle, lees ik in de twee voorgaande reacties. Voor je referenties kan het natuurlijk belangrijk zijn. Bedelen voor het primaire levensonderhoud van anderen is misschien wel het mooiste dat je tot nu toe in Surinaame gedaan hebt. Dan ben je echt betrokken bij de plaatselijke bevolking. Een echte socio-werker. Dat je het daarna achter het drumstel eruit moet slaan om weer jezelf te moeten worden, begrijp ik niet helemaal. Voor de duidelijkheid. Dit is natuurlijk wel mijn vrije mening erover.
    En wanneer mag je nu optreden voor de Ned. ambassade? Offe...., sla ik de spijker nu weer mis?
    Nou, veul groetjes maar weer.
    HOudoe.



  • 22 Mei 2006 - 09:01

    Che:

    Ha Fidel, het klinkt allemaal nog steeds prima wat je daar aan het uitvogelen bent. Als je nog wat tips nodig hebt over bedelen, bel me gerust, ze kunnen er hier in India geen genoeg van krijgen. Ik weet de beste spots en de meest tactische methoden om het geld uit andermans zak te krijgen! Verder vraag je de volgende keer maar "voulez vous sablez a mon baguet?" als je een knappe dame tegenkomt, capice? Nou, hier in India is alles nog stabiel, behalve de gezondheidsstatus en de economie, maar het is in ieder geval droog, zonnig en vol smog! Allez, ik laat u weer begaan, de groeten aan mijn javaanse vrinden en tot schrijfs!
    Namaste!

  • 22 Mei 2006 - 11:17

    Emmely:

    Tja... toch ben je alweer bij La Caff geweest, vesting van Lloret de Mar in Suriname... Ga je het stiekempjes toch een beetje leuk vinden??

    Heb trouwens nog leuke fotos van Phagwa, als je ze wilt hebben moet je me maar ff mailen dan mail ik ze weer naar jou!!

    Groetjes aan iedereen!!Emmely

  • 22 Mei 2006 - 18:48

    Nico:

    Altijd even sociaal verantwoord bezig die Tim !

  • 22 Mei 2006 - 19:18

    Maartje:

    Hmm mijn 'emailalarm' doet het niet meer...Achja, ik hoor het wel van papa. Goede acties hoorrrr, voor Suriname! Je maakt jezelf nu tenminste echt nuttig. Leuke foto's erbij! Hier zijn de examens begonnen, heb frans en geschiedenis al achter de rug. Voor allebei iig wel een voldoende (kan je van jouw frans niet zeggen!). Ben verder druk op zoek naar een kamer in Amsterdam, al begon ik te twijfelen toen ik las dat er bij mevrouw Lous plaatjes vrij komen! Ach, we zullen zien!
    xxx Maartje

  • 25 Mei 2006 - 11:48

    San & Rob:

    We zijn de eerste blijkbaar.
    Proficiat! Misschien dat je dit een dag te vroeg leest, maar dat is dan maar zo.
    Cadeau volgt. Geniet er van!
    Houdoe hee

  • 27 Mei 2006 - 08:34

    Janneke:

    he tim,

    hele fijne verjaardag!!!!! ik ben de eerste op de echte dag. De kaart is onderweg...

    x janneke

  • 27 Mei 2006 - 10:28

    Henk Dekkers:

    Goei werk jochie!! Als die Fransen jouw Frans niet begrepen, dan moeten ze echt hun schoolgeld terugvragen! Zelfs ik, als Hollander snapte het met maar enkele Franse dagen per jaar.

    Ook hier is de laatste dagen de waterstand trouwens flink gestegen. Maar....we redden ons prima, dus inzamelen mag je voor "bij jullie" blijven doen.
    De weergoden hebben geloof ik niet in de gaten dat het een feestdag is vandaag. Volgens mij staat jouw geboortedag in de Bilt bij het KNMI niet gerigstreed. Bij ons staat ie wel op de kalender dus: Proficiat Tim met je verjaardag! Ik hoop dat je een stralende dag hebt en dat wij iets van die straling mee mogen pikken.
    Geniet nog van je laatste weken (op leeftijd) in Suriname en tot in Nederland!

    Groeten, Henk Dekkers

  • 27 Mei 2006 - 12:44

    Thelma En Harrie:

    Hoi Tim,

    (Opdracht A. Vertaal in goed Sranang:)
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag. Dat je er nog veel mag lusten, in goede gezondheid natuurlijk.
    (Einde vertaalopdracht.)

    (Opdracht B. Vertaal in goed Nederlands, of geef een passende omschrijving:)
    1. hosselen
    2. Wij wandelden in onze Bin Laden naar een buitendag.
    3. Geef me een brik.
    4. oema-man
    5. zwageres
    6. fluisterbroek
    (Ontleend aan Ellen Ombre: "Moet kunnen")

    Op dagen als deze is het maar goed dat wij niet over een webcam beschikken - je zou eens een idee mogen krijgen van het gruwelijke weer dat deze contreien al weer te lang teistert. En dan zijn er nog schier onverwoestbare types die dit Hemelvaart-weekend menen op een camping te moeten doorbrengen. O.L.Heer heeft rare kostgangers, is een gezegde dat zich plots aan me opdringt.
    Maar kom, genoeg hierover. Onderhoudende reportage uit de West weer - blijf vooral je charitatieve inborst koesteren. Gisteren nog broer Bart aan de lijn gehad; zij hebben erg genoten van hun bezoek. Binnenkort krijgen we meer foto's te zien.

    Tim, geniet ze, met het slot van dit stichtende jaar in zicht.

    Groetjes,

    Thelma en Harrie.



  • 27 Mei 2006 - 14:56

    Erica:

    He Tim,

    dit is geen reactie op je berichtje, maar gewoon een verjaardagsmailtje: Gefeliciteerd!!!!! Dat vandaag de zon maar uitbundig mag schijnen zodat je lekker in je hangmatje kunt genieten van een Black cat!!!!

    groetjes, Erica

  • 27 Mei 2006 - 15:27

    Maartje:

    Je vanochtend om kwart over 6 surinaamse tijd uit bed gebeld, nu een felicitatie op internet: Gefeliciteerd! Geniet van de taart.

  • 28 Mei 2006 - 11:12

    Anne Marie:

    The day after.....
    Gezellig feest gevierd??
    Wij hebben op jouw verjaardag ons suf gepiekerd over een passend cadeau voor iemand die alles weggeeft aan het goede doel. Denk even mee en laat het horen.Fijn weekend en groetjes aan iedereen die ik daar ken. Doei Anne Marie

  • 28 Mei 2006 - 13:41

    Jack En Corrie:

    Hoi Tim
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik had wat berichtjes gemist, maar ben nu weer helemaal bij.
    Gelukkig kunnen ze ze goede hulp gebruiken.
    groetjes Corrie.

  • 29 Mei 2006 - 15:10

    Renske:

    Alhoewel deze felicitaties 2 dagen te laat zullen komen wil ik het toch even zeggen: Fan herte lokwinske!! of op zijn spaans : ¡muchas felicidades y un feliz cumpleaños! Ik zal nu eerst je stukje weer even gaan lezen: 10 minuten vermaak verzekerd!! Groetjes uit Barcelona, Renske

  • 29 Mei 2006 - 19:52

    Koekenbakster:

    Hoewel (schandalig) laat, niet minder gemeend: GEFELICITEEEEEERD! Gisteren ook de geboortedag van m'n zusje gevierd back in het kleine gat: Waalwijk en vandaag alweer in het iets grotere gat Nijmegen-city beland. 'T wordt tijd dat je weer eens terugkomt, ik weet warempel niet eens meer uit mijn hoofd hoe ik een fatsoenlijke tosti ham, kaas, ananas of brownies met pijnboompitten (...dat waren nog eens tijden) moet bakken! Hopelijk heb je je verjaardag in ieder geval in stijl gevierd en van mij in ieder geval een dikke kus! d'n Wenteleef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Tim
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1158
Totaal aantal bezoekers 75885

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2005 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: